شرکت ساینا سایه

سازنده انواع سایبان پارچه ای و آلاچیق و سایبان چادری

شرکت ساینا سایه

سازنده انواع سایبان پارچه ای و آلاچیق و سایبان چادری

شرکت ساینا سایه

گروه مهندسی ساینا با هدف ارائه تمامی خدمات مرتبط به فضای باز (Outdoor) شامل طراحی معماری، طراحی مهندسی، تأمین، اجرا و نگهداری فعالیت های خود را در کشور عزیزمان ایران آغاز کرد. هدف اصلی شرکت ساینا ارائه خدمات مهندسی منطبق با استانداردها و تکنولوژی های روز دنیا با مشارکت شرکت های اروپایی و پیشرو در فعالیت های مهندسی و نور پردازی فضای باز می باشد.

تلفن تماس : 88558165
09198101148

شرکت ساینا برای پیشبرد اهداف خود اقدام به ثبت دو برند ساینا سایه و ساینا روشن نموده است. برند ساینا سایه شامل تمامی فعالیت های مرتبط به طراحی و اجرای سازه های کششی و پارچه ای می باشد. برند ساینا روشن دارای هدف تأمین تجهیزات نورپردازی فضای باز و همچنین توسعه دانش طراحی و اجرای نورپردازی در پروژه های عمرانی کشور می باشد.

سازه های پارچه ای یکی از انواع سازه های غشایی می باشند که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند در سال های اخیر به شدت مورد استقبال کشور های اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته است. علیرغم مزیت های بیشمار سازه پارچه ای، پیچیدگی های مهندسی و همچنین اهمیت طراحی معماری این سازه ها استفاده از سازه های چادری در کشور را بسیار محدود کرده است.

برند ساینا سایه با هدف انتقال کامل دانش فنی مهندسی سازه های کششی – پارچه ای و همچنین امکان اجرای این سازه ها در تمامی ابعاد و رفع نیازهای مشتریان فعالیت های خود را آغاز نمود. هدف از این برند در کنار ارائه خدمات و محصولات مطابق با استانداردهای جهانی، فرهنگ سازی و آشنا کردن هر چه بیشتر معماری ایران با سازه های پارچه ای و مزایا و محدودیت های آن می باشد.

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

آلاچیق و سایبان چادری چیست ؟

برای فراهم کردن فضای استراحت ، گفت و گو و سکون در فضاهای خارجی نیازمند فضایی مسقف می باشیم تا در عین حفظ دید به محوطه ، سایه ای ایجاد شود و فضایی برای سکون داشته باشیم.  آلاچیق فضایی است نیمه باز که عموما عملکردی استراحتی ، تفریحی در فضای باز دارد.

آلاچیق سر پناهی است زیبا که در فضای باز مانند حیاط اجرا شده و استفاده از محیط باز را به دور از ترس باد ، باران و آفتاب امکان پذیر می نماید.در پارکهای عمومی ، فضاهای بزرگ و … اطاقک هایی بدون دیوار و پنجره که کاملا با مصالح ساختمانی بنای منازل متفاوت می باشد (مانند ETFE ، پارچه کششی ، پارچه PVC ) ، ساخته می شود که نقش آنها نوعی سایه بان ورودی و یا استراحت گاه موقت برای عابرین است. برای ساختن آلاچیق ها معمولا ، جایی را که از نظر چشم انداز و زیبایی منطقه برخوردار باشد ، مورد توجه قرار می دهند.

 

در ساخت آلاچیق چادری ( آلاچیق پارچه ای ) از چه متریالی استفاده می شود ؟

moving fabric structure2

اسکلت فلزی آلاچیق ویلا

آلاچیق پیش از هر چیز نیاز به یک اسکلت سازه ای دارد که عموما این سازه از فلز و در برخی موارد از چوب می باشد، از آنجایی که آلاچیق در فضای باز استفاده می شود باید به یاد داشت که در صورت استفاده از فلز از رنگهای اپوکسی و یا رنگهای پوشش دریایی برای پوشاندن و عایق کردن استفاده شود و در صورتی که از چوب استفاده می کنیم حتما چوب ترمو باشد تا تحت تابش خورشید و شرایط جوی نامساعد استحکام خود را حفظ کند.

بخش مهم آلاچیق ، سقف آن است که بسته به نوع طراحی از متریالهای مختلف استفاده می شود. برای مثال در صورتی که سایبان بازشو است، نیازمند نصب موتور و آهن کشی است تا پوشش چادر کششی بر روی آن اجرا شود و در صورتی که سقف بازشو نباشد عموما در آلاچیق هایی با طراحی مدرن در بخش های سرپوشیده می بایست از فلاشینگ و در بخشهای نیمه باز می توان از ترمووود استفاده کرد.
بخش بعدی دیواره آلاچیق است ، گاهی هیچ دیواره ای در کار نیست و صرفا بخش هایی از سازه در دیواره قرار دارند و گاهی نیز از دیواره سبز که توسط گیاه پوشیده شده استفاده می شود ، همچنین استفاده از چوب و شیشه نیز در دیواره آلاچیق کاربرد دارد و می توان با توجه به دکوراسیون محوطه ، سبک محوطه سازی و دکوراسیون پارک و بوستان می توان تغییر داد. نورپردازی آلاچیق یکی دیگر از موارد مهم دیگری است که که در سایبان های پارچه ای با برق کشی و نورپردازی آسان و بسیار زیبا بانور های LED مزیت بهتری نسبت به سایر انواع آلاچیق دارد.

  • ساینا سایه

لینک کانال ما در آپارات 


سازه پارچه ای چیست ؟


جنس مصالح استفاده شده در سازه پارچه ای نسبت به سایر مصالح ساختمانی بسیار متفاوت است. وزن سبک آنها به همراه تنوع در شکل و ساختار باعث شده تنوع بسیار زیادی در طراحی معماری این سازه ها بوجود آید. برای سال های متمادی بشر از چادر و طناب به عنوان ابزارهای کاربردی برای ایجاد سقف های موقت استفاده کرده است. در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و صنعت بشر توانست پارچه هایی با ترکیبات متفاوت و مقاوم در برابر شرایط محیطی تولید کند. در هنگام طراحی یک سازه کششی علاوه بر توجه به هویت معماری طرح می بایست محاسبات دقیق مهندسی مرتبط با نیروهای کششی موجود در چادر و سازه های فولادی انجام پذیرد. 

 

 

 پیشرفتهایی در زمینه پارچه چادری 

 

سایبان پارچه ای طرح خیمه چند راس پارک آب و آتش

سایبان پارچه ای طرح خیمه چند راس پارک آب و آتش

 امروزه می توان با استفاده از پلی‌استر با روکش پی‌وی‌سی چادرهایی تولید کرد که نه تنها نیروهای کششی بسیار بزرگ را تحمل کند بلکه علاوه بر آن خصوصیات فیزیکی بسیار ارزشمندی از قبیل انعطاف پذیری بالا ، قابلیت عبور نور ، قابلیت تمیز شوندگی خوبی را دارا باشد. طول عمر این چادرها حداقل ۲۰ سال در شرایط آب و هوایی بسیار بد تخمین زده شده است. چادرهای تولید شده در سال های اخیر علاوه بر ویژگی های فوق دارای تنوع رنگی و قابلیت چاپ پذیری نیز هستند.

 

 

 

سازه کششی استادیوم ارینز ارنا شهر مونیخ

سازه کششی استادیوم ارینز ارنا شهر مونیخ

 

 تحولات صنعتی در چادر کششی چگونه بود ؟ 

 

پس از تحول بزرگ در صنعت پارچه های سازه کششی، این سازه ها در مکان های متفاوت با کاربری های متفاوت بکار گرفته شدند. سازه های پارچه ای علاوه بر کاربری سقف، در پیاده‌روها و ورودی ها نیز بسیار به متداول می باشند. به دلیل ظاهر زیبا و مهیج این سایبان ها بکارگیری آنها در سالن ها و استادیوم های ورزشی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. شرکت ساینا در سال ۱۳۹۴ پروژه مربوط به دهکده گردشگری را به پایان رساند که در مجموع ۷۰۰ متر مربع پوشش چادری را شامل می شد.


سازه غشایی ( غشائی ) چیست ؟ 


غشاء ورقه‌ای نازک از ماده است که تنها در برابر کشش مقاومت دارد و دربرابر فشار و خمش هیچ مقاومتی ندارد، پارچه را می‌توان بهترین نمونه غشاء و سازه چادری نام برد. سازه چادری از دو جزء پارچه و عناصر فشاری تشکیل شده است. پارچه پوسته کششی نازکی است که نیروی کششی را انتقال می‌دهد. عناصر فشاری شامل قوس‌ها و ستون‌هایی هستند که نیروی فشاری را انتقال می‌دهند. لبه سازه چادری همواره تمایل به لرزیدن در مقابل نیروهای باد و سایر نیروها را دارد، به همین علت معمولاً لبه چادر را به صورت مقعر می‌سازند که همواره در کشش باقی بماند تا از پارگی آن جلوگیری شود.

 

سازه پارچه ای آمفی تئاتر آب

سازه پارچه ای آمفی تئاتر پارک آب و آتش

استفاده از چادر به عنوان سایبان از سالهای دور مورد استفاده بشر بوده است. ابتدایی ترین نوع این چادرها مربوط به نمونه های استفاده شده توسط عشایر ایرانی و سرخپوستان ساکن امریکای شمالی می باشد. بعدها شکل ساده این چادرها در سیرکها و سالنهای نمایش دیده شد. در حدود سال ۱۹۵۰ با پیشرفت تکنولوژی در صنعت نساجی و همچنین نوآوری های مهندسی ایجاد شده اولین سازه های چادری دائمی بنا شدند. 

  • ساینا سایه