سقف پارچه ای پارکینگ به دلایل زیر از امنیت بالایی برخوردار است :
مقاومت در برابر زلزله
تمامی طراحی صورت گرفته برای سازه کششی و سایبان پارچه ای بر اساس آیین نامه های ساختمانی و استانداردهای مرتبط با زلزله انجام می پذیرد و این سازه همانند یک ساختمان دارای محاسبات پیچیده مهندسی می باشد و در برابر زلزله احتمالی تمامی قسمت های آن از قبیل فونداسیون ، ستون و سقف رفتاری متناسب با فشار وارده بر آن مطابق مبحث ششم زلزله و آیین نامه زلزله ایران ( استاندارد ۲۸۰۰ ) خواهد داشت. همچنین جنس پارچه کششی مورد استفاده بعلت پیش تنیدگی در برابر بارهای وارده احتمالی ناشی از برخورد قطعات جدا شده از ساختمان های دیگر بعلت زلزله و … با آن همانند یک سقف ساختمان مقاومت خواهند کرد.
ضربه گیر
یکی از ضعف های عمومی سایبان های پارکینگ داشتن پایه ستون های زیاد و امکان برخورد ضربه خودرو ها با پایه ستون سازه می باشد ، یکی از قابلیت های سازه کششی داشتن حداقل پایه ستون می باشد که احتمال برخورد خودرو با سازه و آسیب دیدن هر دو را به شدت کاهش می دهد. قابلیت دیگر مهندسی ساز بودن این سازه ها بر اساس آیین نامه های ساختمانی می باشد ، از این رو حتی در صورت برخورد احتمالی خودرو با پایه ستون این سازه همانند یک ساختمان مسکونی با سازه فلزی در برابر ضربه مقاومت می نماید و خسارات جانبی ناشی از حادثه را به شدت کاهش می دهد.
مقاومت در برابر وزش شدید باد
جنس پارچه و رویه سازه نقش مهمی در برابر مقاومت در برابر باد دارد . شاید برای شما بارها پیش آمده باشد که دیده باشید سقف یک سایبان با وزش یک باد شدید از جای خود کنده شد و در هوا به حرکت در آمده است. پارچه کششی به علت پیش تنیدگی که در آنها وجود دارد در برابر فشار شدید باد مقاومت بسیار بالایی خواهند داشت . وجود اجسامی تیز همانند شاخه درختان و قطعات فلزی در بادهای شدید امری معمول می باشد که بر خورد آنها با سرعت بالا بر هر سطحی موجب بروز خسارت در آن خواهد شد ولی پارچه های کششی به علت داشتن فیبر در داخل پارچه مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی خواهند داشت.
علاوه بر سقف پارچه ای، ستون ها و ساختمان سازه کششی نیز به علت محاسبات مهندسی بر اساس آیین نامه مقررات ملی ساختمان ایران تا وزش بادی به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت مقاومت خواهند داشت. یک پارچه طراحی شده برای سازه پارچه ای مقاومت کششی ۱۰ تن در جهت تار و پود خود خواهد داشت. در حاشیه جنوبی خلیج فارس که سایبان پارچه ای پارکینگ استفاده گسترده ای در سالیان اخیر داشته است در برابر بادهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز مقاومت داشته اند.
ضد حریق
بهترین عبارت برای تعریف عملکرد سازه پارچه ای در برابر آتش « قابلیت اشتعال محدود می باشد ». یعنی این چادرها در صورت قرارگیری در مجاورت منبع آتش می سوزند اما به محض حذف منبع آتش متوقف می شوند به عبارت دیگر پارچه های سازه پارچه ای خود سوز نیستند. این سازه ها حتی طبق استاندارد های ایران قابل استفاده برای پمپ بنزین می باشد که خطر آتش سوزی در آن بسیار بالاست. ضد حریق بودن و مقاومت در برابر آتش پارچه کششی بخصوص پارچه UPVC موجب می شود تا در صورت بروز حادثه آتش سوزی تحت هیچ شرایطی اتش از سقف به پایین منتقل نگردد و برخلاف سایبان های دیگر قطعه آتش زا بر روی خودرو نیفتند و خسارتی از این جهت متوجه خودرو سواری نگردد.
تحمل بار
معمولا سایبان ها در نزدیکی ساختمان اصلی ساخته می شوند و یا در صورت کارگذاشتن در فضای باز وجود تیرهای چراغ و یا درختان پر شاخ و برگ در کنار آنها امری معمول می باشد. در صورت سقوط اجسام از ارتفاع ساختمان کناری ، شکستن شاخه درختان و یا سقوط تیر چراغ و یا هر جسم سنگین دیگر بر روی سایبان پارکینگ پارچه ای ، هم چادر کششی قرار گرفته بر روی آن و هم سازه در برابر فشار مقاومت خواهند داشت و سازه تحمل بار بالایی خواهد داشت ، زیرا این شرایط در آیین نامه های ساختمانی ایران همانند مبحث ششم مقرارت ملی و استاندارد ۲۸۰۰ پیش بینی شده است و اسکلت سازه کششی پارکینگ خودرو بر اساس آنها و بطور کاملا مهندسی طراحی شده و محاسبات بر اساس استانداردها و توسط بروزترین نرم افزار های مهندسی صورت گرفته است.
در طراحی های سازه کششی برای بار برف مقاومت کششی پارچه ها را در حدود ۶ تن در نظر می گیرند تا ضریب اطمینان کافی طراحی وجود داشته باشد و هیچ گونه مشکلی برای سازه اجرا شده در گذر زمان پیش نیاید. اگر فرض شود که مقاومت پارچه ها حدود ۱۰ تن بر واحد طول در نظر گرفته شود در اینصورت مقاومت پارچه حدود ۱٫۷ تن بر متر محاسبه خواهد شد و تنش کششی داخل چادر به دلیل پیش تنیدگی در حدود ۱۵۰-۳۵۰ کیلوگرم بر متر خواهد بود.
- ۹۵/۰۴/۰۵